Af Paul-Frederik Bach Tilbage til Hjemmeside |
Orangeordenens marcher
Denne gang har jeg udvalgt argumenter fra de to parter og gemmer jeg min egen konklusion til senere. Jeg henviser til kilder på Internettet. Der er ingen tvivl om, at der på begge sider sker en omhyggelig sortering af de "facts", som indgår i argumentationen. Der er på begge sider påfaldende diskretion med hensyn til navne på nulevende personer i egne rækker, mens man ikke holder sig tilbage for at sværte fremtrædende modstandere, som det fremgår nederst på denne side. Er argumenterne overbevisende ud fra almindelige danske værdinormer? Hvem fortjener vores sympati? Er de lige gode om det? Eller er begge grupper uskyldige ofre for en gammel og uløselig konflikt? Læs og døm selv. Jeg modtager gerne meninger til brug i kommende indlæg om konflikten. Send en E-mail |
|||||||||||||||||
Oversigt
|
|||||||||||||||||
En protestantisk kilde:
The Grand Orange Lodge of Ireland |
En katolsk kilde:
Garvaghy Road Residents Coalition
|
||||||||||||||||
Orangeordenen
Vores navn kommer fra William III, prins af Oranje, og fastholdes, fordi hans sejr over despotisk magt lagde grunden til udviklingen af det konstitutionelle demokrati på de britiske øer.
Da "Forsvarerne" (The Defenders), som de upassende benævnes, angreb protestantiske vævere og bønder i Armagh i 1795, blev Orangeordenen, som modsætter sig tyranni og despoti i kirke og stat, reorganiseret. Den er relevant i dag i en verden, der er belejret af modstridende systemer. I Nordirland står den over for efterkommerne af de fejlbenævnte forsvarere, Sinn Féin/I.R.A.
|
The Garvaghy Road Residents Coalition
Vi håber at kunne bringe sandheden om, hvad der sker i vores samfund, og at kunne gøre en ende på myterne og propagandaen, som er spredt om vores fællesskab, og den årlige plage, som vi er nødt til at tåle. |
||||||||||||||||
Ordenens religiøse grundlag
Som Orangemænd er vor tillid hos Gud og vor tro og afhængighed hos Jesus Kristus, Frelseren og menneskehedens Herre. Det er vores formål at opretholde den kristne tro i ord og gerning, at fremme og forsvare denne tro, som vi har modtaget fra Det Nye Testamentes Kirke gennem de protestantiske reformatorers trofasthed.
Orangeinstitutionen skal forsvare protestantismen. Det er målet for Orangemænd, som er forpligtede til den kristne tro med Reformationens betoning af de personlige bånd til Jesus Kristus som herre og menneskehedens frelser. Endvidere hører tankens frihed, alle troendes præsteskab og den hellige bibels førsteplads i kristen tro og opførsel til den protestantiske tro. |
Ordner og kirker: en uhellig alliance?
Med dannelsen af en "protestantisk stat for et protestantisk folk" i nord (Craigavon) og en "katolsk nation..." i syd (De Valera), kunne de kristne kirker opretholde en bekvem afstand mellem hinanden. Det var en acceptabel situation for både den katolske højrefløj og for de loyale ordner. Denne status quo skulle ikke blive udfordret før i 1960'erne med væksten af den økumeniske bevægelse. De loyale ordner påstod (som de stadig gør), at de var de sande 'økumenister', fordi de forener de kristne kirker. Efter denne definition er den katolske kirke ikke kristen. Mange inden for de protestantiske kirker var uenige. Purdie fremhævede mange eksempler. I 1964 opfordrede Methodist Record læserne til at afvise bigotteri mens pastor Eric Gallagher, som senere skulle blive leder af metodisternes kirke, udtalte sig imod den "protestantiske fascisme". Den presbyterianske kirke forsvarede den venskabets hånd, som var rakt ud til katolikkerne og benægtede 12. juli resolutionernes påstand om en "romersk trend". |
||||||||||||||||
Typiske spørgsmål
Er Orangeordenen et hemmeligt selskab? En organisation, hvis medlemmer deltager i farverige offentlige processioner kan næppe anses for hemmelig. Ligeledes er Orangeismens principper og formål offentligt tilgængelige. Men det er sandt, at møder kun er for medlemmer, som det er tilfældet i de fleste organisationer. Skal medlemmerne aflægge ed? Nej. Et nyt medlem skal ganske enkelt bekræfte sin accept af Reformationens principper og loyaliteten overfor sit land. Er I anti-romersk-katolske? Orangeisme er snarere en positiv end en negativ kraft. Den ønsker at fremme den reformerede tro baseret på Guds ufejlbarlige ord - Biblen. Orangeismen fostrer ikke vrede eller intolerance. Fordømmelse af religiøs ideologi er rettet mod kirkedoktriner og ikke mod individuelle tilhængere eller medlemmer. |
Orangeordenens løfte
Alle, som ønsker at slutte sig til Orangeordenen, bliver bedt om at afgive følgende løfte - et løfte som viser Orangeordenens blinde religiøse tro og rene hykleri trods tilhængernes afvisning af noget sådant. Løftet lyder således: Lover du for denne loge ikke at give nogen støtte ved din tilstedeværelse eller på anden måde til den ubibelske og overtroiske afgudsdyrkelse af den romerske kirke? Lover du også aldrig at gifte dig med en romersk katolik, aldrig at stå fadder til et barn, der døbes af en præst fra den romerske kirke eller at tillade en romersk katolik at være fadder ved dit barns dåb? Lover du endvidere med alle lovlige midler at modstå denne kirkes indflydelse, udbredelse og indtrængen, idet du samtidigt omhyggeligt afholder dig fra alle uvenlige ord og handlinger mod dens medlemmer, ja, endda fromt og flittigt, når lejlighed byder sig, efter bedste evne redder dem fra fejl og falske dogmer og leder dem til det hellige ords sandhed, som kan give dem visdom til frelsen? |
||||||||||||||||
Marchruter til Drumcree
Rød: Garvaghy Road ruten
1 - St John's Parish Church
Tilbage til oversigt
|
|||||||||||||||||
Tilbage til oversigt
|
|||||||||||||||||
En protestantisk kilde:
Portadown District Orange Lodge No. 1 |
En katolsk kilde:
Garvaghy Road Residents Coalition |
||||||||||||||||
Kendsgerninger om Garvaghy Road
|
Portadown & Marchsæsonen
|
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
En protestantisk kilde:
Portadown District Orange Lodge No. 1 |
En katolsk kilde:
Garvaghy Road Residents Coalition |
||||||||||||||||
Borgerrettigheder og Drumcree
For fem år siden ændredes alt dette. IRA, en libysk støttet terrorist-gruppe, som er ansvarlig for over 2000 uskyldige menneskers død, iværksatte sammen med sine politiske allierede i Sinn Féin en opdelingspolitik, som skulle danne katolske ghettoer, hvorfra IRA kunne rekruttere nye folk. Eliminering af indflydelse udefra på katolske områder var naturligvis et centralt element i denne strategi, og med dette for øje blev en hær af såkaldte "beboergrupper" "spontant" hentet tværs over Nordirland.
Disse grupperinger, som for det meste blev ledet af mænd, som var afhængige af IRA, iværksatte kampagner for at få Orangeordenens religiøse parader forbudt i "deres" område. Denne kampagne kombineres med en lignende "opløs RUC"-kampagne, som skulle forkrøble vores polititjeneste og give IRA's banditter mulighed for at indføre "folkets retfærdighed" i deres sanfund.
Den 5. juli 1998 blev Orangemænd fra Portadown nægtet tilladelse til at gå ad Garvaghy Road, som er hovedfærdselsåren til centrum i Portadown fra den årlige gudstjeneste i Drumcree sognekirke. Denne rute har været anvendt siden den første Orange-gudstjeneste i Drumcree i 1807. Dette gør Drumcree til verdens ældste Orange gudstjeneste. Det er centralt for vores identitetsfølelse og for vores følelse af at tilhøre et fællesskab og blev derfor set af IRA/Sinn Féin som et ideelt angrebsmål.
Beslutningen om at forbyde paraden fra Garvaghy Road blev taget af et ikke-folkevalgt og utilregneligt regeringsorgan, som kaldes the "Parades Commission". De fleste medlemmer af denne kommission forstår ikke vores kultur og er desperate for at give indrømmelser til IRA for at imødegå truslen om flere drab.
Vores fællesskab har altid set loven som demokratiets og civilisationens hovedhjørnesten. Men vi kan ikke acceptere, at en ikke-folkevalgt kommission skulle have ret til at hindre os i at opretholde vore forfædres tro og traditioner. Vi måtte henholde os til vore borgerrettigheder, og med støtte fra et flertal af befolkningen i Nordirland er det netop, hvad vi har gjort.
Det er i denne sammenhæng, vores kamp for borgerrettigheder og et ikke-opdelt Nordirland skulle ses.
|
Paraderne - De første 35 år
1797: 14 personer dræbt i uroligheder under en Orange parade i Stewartstown, Co. Tyrone.
1813: Et Orange optog forsøger at marchere nedad Hercules Street (senere Royal Avenue) i Belfast, derpå en snæver gyde og det første 'identificerbare katolske nabolag' i byen. Fire mænd omkommer i de resulterende uroligheder.
1818: Et antal personer såres i forbindelse med uroligheder ved en Orange parade i Kilrea, Co Derry. I Liverpool forsøger Orangemænd at brænde billeder af paven og kardinalen uden for den katolske katedral, men standses af borgmesteren (Gray, 1972, p. 93).
1822: Efter en Orange parade i Middletown, Co Armagh, bryder kampe ud. En person, Patrick Grimley, mister livet. I Derry angribes læredrengenes parade. Spændingen i byen kan forbindes med katolsk frustration over fortsat udelukkelse fra lokal politisk magt og en begyndende kampagne for katolsk frigørelse.
1823: Den britiske regering indfører begrænsninger for 'folkelige selskaber' (også for den katolske sammenslutning) for at lægge bånd på Orangeordenen og dens parader. Det bliver ulovligt for ordenen at afholde edsaflæggelse. Som følge heraf bliver ordene opløst og retableret. Der rapporteres problemer ved 12. juli paraden i Killyleagh, Co Down.
1824: Alvorlige uroligheder følger efter Orange parader i Belfast, Donaghadee, Downpatrick, Dromore og Newry.
1825: Sekteriske sammenstød følger Orange parader i Belfast. Orangeordenens storloge opløser sig selv som reaktion på den uretmæssige selskabslov. Ikke desto mindre trodser Orangemændene i Portadown og andre steder loven og fortsætter med at marchere.
1827: Orangemænd i Portadown trodser igen loven og omkring 5000 marcherer i byen.
1828: Hertugen af Cumberland, stormester for imperiet, advarer i et brev til jarlen af Enniskillen, som er vicestormester, om faren for at "vore offentlige processioner" kunne lede til "..et brud på den offentlige fred..", som kunne medføre et forbud mod processioner (Gray, 1972, p.112). Paraderne i Belfast aflyses, men illegale processioner gennemføres adskillige steder.
1829: Stormesteren forsøger uden held at aflyse årets parader, men ignoreres. Der opstår problemer i Armagh, Bellaghy, Comber, Greyabbey, Glenoe, Portadown og Strabane, hvor 3 personer kommer alvorligt til skade. I Stewartstown dør en mand, mens 7 dræbes under uroligheder i Clones og 8 dræbes i Enniskillen. I Maghera, Co Derry, brændes adskillige katolske hjem ned, hvad der udløser indgriben fra militæret, som arresterer et antal Orangemænd. En stor bande redder mændene, da de viser sig i retten. Dommeren giver politiet besked om ikke at gribe ind (Gray, 1972, p. 114).
1830: Generalguvernøren for Ulster forbyder alle processioner, men ignoreres atter. I Maghery, Co Armagh, bryder "heftige kampe" ud mellem Orangemænd og katolske landsbybeboere "trods tilstedeværelsen af en stor styrke af politi og militær" (Murphy, 1981, p. 69 og Gray, 1972, p. 114). |
||||||||||||||||
Tilbage til oversigt
|
|||||||||||||||||
http://www.orangenet.org/civilrights/civil.htm Brendan McKenna i nyhederne
Han fik 6 års fængsel for våbenovertrædelsen, 5 år for ulovlig fængsling og 2 år for gidseltagning. Dommene afsones samtidigt.
Det blev sagt i retten, at to mænd brød ind i huset i Churchill Park i Lurgan og forlangte nøglerne til familiens bil. Et skydevåben kom frem, og den ene af mændene tog af sted i bilen, mens McKenna holdt familien som gidsler i næsten 3 timer.
Familiens prøvelse sluttede, da en politibetjent kom til døren for at undersøge sagen, da den røvede bil var blevet efterladt midt i byen.
McKenna prøvede at stikke af, da han så betjenten, men han blev fanget og arresteret. En grøn maske blev fundet i hans lomme.
Dommer William Doyle sagde, at han var blevet dømt på 'højst overbevisende beviser' og beskrev forbrydelserne som 'forfærdende'.
Forsvaret fremlagde intet bevismateriale." |
http://www.garvaghyroad.org/ David Trimble og Billy Wright
|